Vi inviterer til videregående seilkurs for voksne

Etter påske starter vi opp et nytt seilkurs for voksne. Kurset blir en balansert blanding av teori og praktisk seiling på en eller flere store havseilere (ca 40 fot).

Målgruppe er seilere med litt erfaring, for de som ønsker påfyll av mer kunnskap, for de som føler behov for bedre trygghet på sjøen og for de som ønsker å kunne ta en mer aktiv rolle ombord. Passer godt for de som allerede har vært på nybegynnerkurs for voksne, for de som har vært med noen ganger som mannskap på turer eller regatta og for de som har egen båt.

Temaer for kurset:

·       Trygghet på sjøen – kunnskap og erfaring, unngå vanskelige situasjoner

·       Sikkerhetsutstyr – hva finnes, hva er nødvendig og hvordan brukes det?

·       Mann over bord – rutiner, nød-senking av seil, praktisk øvelse

·       Stå til rors – praktisk trening, ut/inn fra havn, under motor og seil

·       Gennaker & spinnaker seiling – sette seil, seile optimalt, trygg nedtaking

·       Hvordan håndtere sterk vind – rett seilføring, reving av seil

·       Vær, vind, strøm – meteorologi, værmeldinger, planlegging av turen

·       Vikepliktsregler for seilere

Kurset blir gjennomført på Seivall etter påske etter følgende plan:

·       Onsdag 3. april – Oppstart & Teori

·       Onsdag 10. april – Teori og praktisk trening

·       Onsdag 17. april – Praktisk trening & seiling

·       Onsdag 24. april – Praktisk trening & seiling

·       Torsdag 2. mai – Praktisk trening & seiling

·       Seilhelg 1. og 2. juni – Rekrutteringsseilaser

Tilbud om å være med på nattseiling til Læsø i Danmark:

De som har lyst, kan være med på en spennende og flott nattseilas fra Brevik til Læsø i Danmark helgen 7. – 9. juni med erfarne havseilere og i store trygge seilbåter. Retur fra Læsø søndag 9/6 med ferjer og tog.  For de som ønsker å bli med på dette arrangementet må en belage seg på å betale ca. 1500kr utover kursavgift for å dekke kostnader for mat og drikke og hjemtransport fra Læsø.

Påmelding til kursleder Pål Klavenes tlf. 95142187 innen fredag 22. mars.

Pris 2500kr, forutsetter medlemskap i Brevik Seilforening. Betal på Vipps til Brevik Seilforening #755620. Maksimalt 15 deltakere på kurset.