Aktiviteter

Seiling er en fascinerende sport, noen begynner å seile allerede i 7 års alderen, mens andre er godt voksne før de prøver seg, gjerne etter å ha hatt motorbåt i mange år. Andre begynner å seile som godt voksne uten tidligere å ha vært i båt.

Noen tenker at seiling er litt skummelt og kan være farlig, men det farligste med seiling er at man blir totalt hekta og at seiling blir en livsstil. Våre medlemmer og seilere er i alle aldre og livssituasjoner. Ta en tur innom Seivall for et kurs, en kaffe og vaffel på terrassen en onsdagskveld eller bare en bryggesleng.

Tur og Hav

Eller Storbåt som også benyttes som begrep, til tross for at tur- og havseilere spenner vidt i både størrelse, fart og pris. Båtene brukes like gjerne til tur som til regatta. For å kunne konkurrere mot hverandre brukes det et handikapsystem.

Hver onsdag fra mai til september arrangerer vi onsdagsregattaer i Eidangerfjorden med utgangspunkt i Seivall. Dette skal være et lavterskel-tilbud til deg som vil prøve deg i en regatta.

Har du ikke båt, men har lyst til å prøve deg som mannskap? Det er som regel plass på en av båtene. Sjekk Mannskapsbørsen på Facebook. Kanskje det er noen som trenger mannskap? Eller du kan legge inn en forespørsel selv.

Foreningen har også som ambisjon å arrangere familievennlige turer noen helger i sesongen.

Pål Klavenes
E-post: turoghav@brevikseilforening.no

Express

Albin Express er en veldig populær entype-båt på 26 fot med et etablert miljø i foreningen.

I Expressklassen konkurreres det med like utstyrsregler, og i «entypeseiling» er det førstemann i mål som gjelder. Det er lov å variere i ganske stor grad på dekkslayout, og langt fra alle bytter seil annethvert år. Til tross for dette går båtene overraskende likt.

Brevik Seilforening har nå inntil 10 Expresser på startstreken, og det er gøy med mye bryggeprat om taktikk, vindforhold , «boathandling» og utstyr. Expressene seiler med egen og gjerne første start i serieseilasene, og det avtales av og til egne treninger i forkant av serieseilaser. Miljøet i Brevik har de siste årene vært i vekst.

Klasseklubb
Express har en egen klasseklubb og link finner du
HER

Håkon Leth-Olsen
E-post: haakon@leth-olsen.no

Joller

Brevik Seilforening tilbyr opplæring og trening for barn og ungdom i jolleseiling. Aktive jolleklasser foreningen er Optimist, Laser, Zoom 8, Rs Feva.

Hvert år i starter vi opp med nybegynnerkurs. Vi benytter Norges Seilforbunds opplæringsmateriell. Nybegynnere som går på kurs eller trener fast med jollegruppa får låne Optimistjolle gratis hele første sesong.

For litt mer øvede seilere har vi trening fast trening på tirsdager, samt regatta hver onsdag på Seivall gjennom hele sesongen. Foreningen har i dag en aktiv og veldig motivert jollegruppe som også deltar i Vestfold Cup og Optimist NC. Når det blir for kaldt til å trene på vannet, går vi i land og har ukentlig trening inne.

For seilere som vokser ut av Optimistjolla kan vi tilby seiling i Zoom 8 eller tomannsjollen RS Feva. Vi har noen båter for utlån/utleie.

Link til Norsk Optimistjolleklubb finner du HER

Bård Sæthre
E-post: jollegruppa@brevikseilforening.no

BB11

Dette er en klassisk, norskprodusert trebåt bygget i mahogny med et etablert miljø i seilforeningen. Den første BB11 ble sjøsatt fra Husvikholmen i Drøbak 1. nyttårsdag 1956. Båtbyggeren var Borge Bringsværd. Etter mange år som populær båt for både regatta og tur, falt interessen grunnet innføringen av plastbåter.

BB11 fikk lokalt en renessanse takket være Tore Amundsen i Brevik som satte i gang en massiv restaurering av båter og fremdeles er en aktiv båtbygger med verksted og lager for deler til BB11.

Veteranbåten er i dag spredt over hele verden. I Norge er det nesten 200 båter igjen, og hvert år samles 20-30 båter til norgesmesterskap. Enkelte år har BB11 vært største entype NM-klasse.

De mest aktive seilerne finnes i området fra Oslo til Kristiansand, og regattaer seiles hovedsakelig mellom Horten og Arendal der hovedtyngden av BB11 båter er.

Brevik Seilforening har 10-12 seilklare BB11, og flere av disse båtene har hjemmehavn på Seivall. Vi opplever for tiden en økende interesse for båtklassen. BB11 krever mye vedlikehold – og mange av seilerne er dyktige restauratører i tillegg til å ha interesse for seiling.

Klasseklubb
BB11 har også en egen klasseklubb og et styre som er lokalisert til Brevik/Porsgrunn. Du finner mer om klasseklubben HER.

Runar Borge
E-post: borgepost@gmail.com

Kogg

Seilkoggen har lange tradisjoner i Brevik, og X-Kogg’en er fortsatt en stor og aktiv båtklasse i Brevik og Kragerø. Matchingen er tett når det seiles egne regattaer.

Ole Øyvind Ingebretsen
E-post: oleingebretsen@gmail.com

IOM

Modellbåtseiling i Brevik er på fremmarsj og det seiles i ulike klasser eller båttyper. Den klassiske og største IOM-båten har et veletablert miljø, men de siste par årene har DF-95 kommet som et spennende og rimeligere alternativ med stadig nye og nysgjerrige seilere. Foreningen gjennomfører trenings-seilaser, regattaer og serieseilaser og samlinger på Seivall gjennom hele året, både vinter, vår og høst. (De fleste seiler jo aktivt i andre båtklasser i sommerhalvåret.)

Foreningen har nå totalt rundt 20 modellbåtseilere og et godt og sosialt miljø. Trening gjennomføres fra Seivall, vår og sensommer på tirsdager, og senere på høsten og utover vinteren på lørdager.

Noen av våre seilere deltar også i NM.

Har du lyst til å prøve modellseiling men ikke ønsker å betale 20-30 tusen kroner som en ny topp moderne IOM koster? Da er Dragonforce 65 (65 cm langt skrog) en rimelig inngangsbillett. Komplett båt med fjernkontroll koster ca kr. 1200. Den litt større Dragonforce 95 (95 cm langt skrog) koster ca kr. 4000 inklusive fjernkontroll.

Ole Øyvind Ingebretsen
E-post: oleingebretsen@brevikseilforening.no

Brett

Brevik Seilforening tilbyr en fantastisk surfe-spot med tilgang til opplæring, leie av utstyr og surfeglede. I sesongen har vi samseiling med jollegruppa på tirsdager samt Buddy-seiling som annonseres på Facebook. Årlig arrangeres også en Surf’n Camp til Helgeroa.

På nettsiden og på Facebook annonseres ulike kurs.
Vi kjører kurs i tråd med NBK sine retningslinjer, og våre trenere er utdannet for å tilby et varierende utvalg kurs.

Regattahåndbok (pdf)
Brettseilingsreglene (pdf)

Link til klasseklubb, Norsk brettseilerklubb, finner du HER

Andreas Buskop
E-post: andreas.buskop@gmail.com

Seilkurs

I Brevik Seilforening bestreber vi oss på å ha et kurstilbud til alle, enten man er 7 eller 70, enten man vil seile brett, jolle, rask regattabåt eller storbåt på tur. Og ikke minst, vi har tilbud til de helt ferske og for de som har seilt en stund.

Dette er temaer vi kurser i – både teoretisk og praktisk:
Seil og riggtrim
Båt/brett håndtering
Sjøvettregler
Kappseilingsreglene
Ha det gøy på vannet

Følg med på nettsiden, Facebook og Instagram der vi kunngjør kommende kurs.

Om vi ikke har et kurs akkurat nå, men du er nysgjerrig på seiling og aktivitetene i Brevik Seilforening, bli medlem i Facebook gruppa vår “Mannskapsbørs Brevik Seilforening”. Her kan du melde din interesse for å prøve deg som mannskap på en onsdagsregatta eller andre regattaer. En ypperlig måte å lære i praksis. Du trenger ikke ha noen forkunnskaper for å være med.

Velkommen!